..

Nothing in this is PERFECT

Sunday, January 6, 2013

CHAMPION OF SONG AWARD


Meletup nama entry aku kan... Anugerah Juara Lagu (AJL) di-englishkan.... hahaha... 

Apa2pun tinggal lagi beberapa jam lagi jer...
Anugerah Juara Lagu yang Ke-Dua Puluh Tujuh akan membuka tirai persembahan...

Pada tahun kali ni, AJL dan juga pihak TV3 telah memilih tema Ekspresi Seni sebagai tema utama Anugerah gilang gemilang tersebut...

Jom kita usha logo AJL kali ni...
Berdasarkan kepada logo yang direka khas ni menunjukkan bahawa persembahan pada mlm ni akan dipenuhi warna-warni mungkin... ataupun lambang warna warni itu akan diekspresikan melalui irama-irama lagu yang dipertandingkan pada malam ni....

Jom kita usha 12 buah lagu yang berjaya memasuki AJL 27 kali ni berserta komen saya terhadap lagu2 tersebut...

1. Idola ( Azlan n the Typewriter )
Komen: Sebelum ni aku xpernah dgar lagu ni... hahaha... Tapi aku suka melodi dia sejak aku dgar masa separuh hari 2... ngan vokal Azlan yg very the power tu... Aku kagum lah juga ngan lagu ni... lagi2 masa babak korus akhir... suara azlan sgat best k... hahaha... malah lyric dia sgat menceritakan kekaguman dia terhadap idola2 tempatan yg telah pun meninggalkan dunia ini... aku dapat rasakan...

Ranting: 4.8/5

2. Pelangi senja ( Stacy )

Komen: Lagu dia sgat unik ngan irama ballad dia yg tenang seperti video clip dia... aku suka lagu dia tapi rangkuman lirik kurang power coz perkataan yg dia gunakan seperti ringkasan sebuha perasaan... tapi lagu ni sgat lain daripada kisah dongeng coz lagu ni mencabar vokal stacy n rentak mula2 dia dah cukup menangkap hati pendengar... 

Ranting: 4.4/5

3. Terukir di bintang ( Yuna )

Komen: Lagu ni sgat menarik perhatian aku coz bila dgar lagu ni aku bygkn aku ngah berada di Paris gitu diatas perahu2 kecil dia bersama kekasih hati... mendayung perahu itu smbil menghayati alunan petikan gitar... amboi2... overlak aku... hahaha.... malah lyric dia gak sgat awesome... aku suka coz catchy n senang dinyanyikan.. xberbelit lidah aku ni... 
TAPI SAYANG... Yuna tak nyanyi lagu ni...

Ranting: 4.6/5

4. Anak kampung ( Jimmy palikat & One Nation Emcee)

Komen: Kombinasi yang best coz mengabungkan irama moden n irama tradisional sabah... tapi aku lebih suka rentak asal lagu ni... coz dia lebih ringan tapi bila digabunngkan lagu ni jadi berat n kedengaran sukar dicerna oleh halwa telinga ni... Tapi lirik dia sngat simple... itu jer...

Ranting: 3.2/5

5. Ombak Rindu ( Hafiz & Adira )

Komen: Tak berapa suka susunan dia coz klimak lagu ni sekali n babak mencabar vokal pun sekali dia... tak begitu mencabar untuk dinyanyikan... Mungkin sukar untuk feel kot tu jer coz sekali shot jer... hahaha...
Aku suka lagu ni coz suara Hafiz... Adira sometimes a little bit mcm over feeling lak... ni lagi bila diorg dah putus entahlah mcm feeling diorg masa nyanyikan lagu ni.. hrm....

Ranting: 3.4/5

6 .Tanpamu ( Amir Jauhari )


Komen: Lagu dia n irama yg simple n catchy tapi aku xtahu mcm mana lagu ni leh masuk AJL coz lagu ni mcm terlalu simple untuk dibandingkan ngan lagu yg pernah masuk AJL sblum ni... aku xnmpk keistimewaan lagu ni... Hrm... mungkin sebab irama dia kot n lyric yg menceritakan suasana kehidupan manusia secara realism... MUNGKIN... hrm...

Ranting: 3.2/5

7. Lagu ( Bed Room Sentuary )

Komen: Lagu ni mcm lagu tanpamu gak tapi aku rasa lagu ni ada keistimewaan coz dia simple tapi sweet seperti lagu Flop Poppy, Gerhana Ska Cinta n lain-lain lah...
tapi aku takut diorg akan tukar tempo lagu ni kot untuk memberikan impak pada persembahan diorg...
tapi aku rasa kalu diorg stick mcm ni... aku rasa lagu ni boleh dikatakan lagu yg simple tapi kuat...

Ranting: 3.5/5

8. Teman Pengganti ( Black & RJ )

Komen: Lagu ni boleh dikatakan kuat gak coz muzik dia mula2 dah cukup syahdu then gabung lagi ngan vokal Black yg sememang power... aku bru terasa lagu ni ada peluang gak tuk mencabar lagu Idola coz lagu ada Umph dia yg sgat unik n menangkap perasaan pendengar lagu ni yg mungkin ada memori seperti memoro yg diceritakan dlm lagu ni...

Ranting: 4.8/5 

9. Ku Akui ( Hafiz )
Komen: Another song from Hafiz lepas Noktah Cinta, Masih Jelas, n Awan Nano... Adakah lagu ni bakal mengulang sjrah Hafiz lagi? Bagi aku, aku kurang yakin lagu ni coz lagu ni bergntung pada feel Hafiz coz lagu ni sgat bergntung pada vokal Hafiz... kalu Hafiz bawa elok mungkin Hafiz ada peluang memegang Vokal Terbaik lagi...

Ranting: 4.0/5

10 .Simetri ( Hazama & Amy Serach )


Komen: Lagu sgat energetik bagi aku bukan kerana Hazama tapi kerana legend rock Amy Search.... Mungkin lagu ni akan memberikan persembahan yang gempak pada mlm nanti...
Coz energi lagu ni sgat strong tapi dari segi lyric agar xada fokus kerana aku xfaham cerita dlm lagu ni...
Coz lyric terlalu bombastic n sukar untuk difahami... hahaha

Ranting: 4.2/5

11. Andai ku Bercinta Lagi ( Mojo )

Komen: Pendatang bru, Mojo yang merupakan kumpulan yg menampilkan Aweera (Bekas Peserta OIAM 3 kot)... Vokal Aweera mmg best malah masa blkg2 lagu ni... sgat mencabar vokal Aweera....
Tapi lyric dia sgat tipikal... jalan cerita cinta yg sama... over2 n over again ulang cerita cinta yg sama... BOSAN...

Ranting: 3.6/5

12. Patah Seribu ( Shila Amzah )
Komen: Lagu terbaik AIM... Adakah dgn title ni mampu menjadikan Shila Amzah juara lagu kali ni.. mungkin ya mungkin tidak... coz bgi aku lagu ni mmg best tapi Shila selalu spoil lagu ngan nada suara yg ada ketikanya tidak menentu... Suara dia sgat sedap terutamanya masa bertnding kat China hari 2... 
Tapi itulah dia suka men-stylishkan suara dia sehingga hasil dia kurang memberansangkan..
Aku suka lagu ni n jalan cerita lagu ni... harap dia buat terbaik mlm ni...

Ranting: 4.4/5

Ok ni adalah komen mengenai lagu2 yg bakal bertanding kat AJL 27 mlm ni....
Pendapat kita mungkin berbeza...
Tapi bgi aku, aku memilih 3 lagu sebagai lagu mungkin juara dlm AJL mlm ni...
1. Idola - Azlan Typewriter
2. Terukir Di Bintang - Yuna
3. Patah Seribu - Shila Amzah

SEGALANYA MUNGKIN... 

2 comments: